Most kompozytowy w Nowej Wsi
Most w Nowej Wsi znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, na terenie Gminy Trzebownisko. To drugi most kompozytowy w Polsce, który powstał dzięki Mostostalowi Warszawa. Zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa są wykonane z kompozytu FRP – kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie – zaledwie 1 dnia.
Wszystkie elementy mostu zostały wykonane w Warszawie w firmowym warsztacie kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.
Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.
Parametry techniczno-geometryczne mostu:
- Konstrukcja płytowo-belkowa
- Schemat statyczny: belka swobodnie podparta
- Rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
- Długość całkowita pomostu: 10,70 m
- Całkowita szerokość mostu: 7,66 m
- Szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
- Chodnik: 0,75÷1,10 m
- Klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030