Węzeł komunikacyjny Brama Portowa w Szczecinie
Projekt pn.: Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie zrealizowalismy w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Tor-Kar-SSon Zbigniew Kargu. Zarówno budowa jak i otwarcie jednego z ważniejszych skrzyżowań w mieśćie dla ruchu kołowego przebiegło zgodnie z harmonogramem.
W ramach, współfinansowanej ze środków unijnych inwestycji przygotowaliśmy projekt oraz wykonaliśmy roboty budowlane polegające na przebudowie torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w węźle komunikacyjnym Brama Portowa.
- To pierwszy kolejowy kontrakt spółki. Realizacja cieszy więc podwójnie. Przetarliśmy pierwsze szlaki niczym eksperci. Nasi inżynierowie potwierdzili to jak buduje Mostostal Warszawa, z największą starannością i w terminie, niezależnie od rodzaju inwestycji.– wypowiada się Marek Józefiak, prezes Mostostalu Warszawa.
Umowa, z Tramwajami Szczecińskimi Sp. z o.o., inwestorem podpisana została 7 lipca 2011 r. Na realizację wartego 22 mln zł brutto zadania konsorcjum miało 13 miesięcy. Na teren budowy wkroczyło 13 kwietnia br. Przeprowadzenie sześciu etapów prac trwało 112 dni. Każdy z nich przebiegł zgodnie z terminem. Przy końcu remontu pracowało 120 osób, ale bywały momenty, że na budowie obecnych było 160 pracowników.
- Po drodze spotykaliśmy wiele przeszkód, które mogły wydłużyć realizację zadania o ponad połowę poświęconego czasu. Prawda jest taka, że tylko dzięki odpowiedniemu zaangażowaniu i pełnemu profesjonalizmowi firm z nami współpracujących, udało się zakończyć inwestycje w terminie. – mówi Cezary Iwanowski, kierownik budowy - Na dodatkowe uznanie zasługuje pomoc ze strony urzędu miasta Szczecin oraz współpracujących z budową spółek miejskich, za co w imieniu całego zespołu realizującego zadanie „Brama Portowa”, dziękuję.
Uroczyste otwarcie skrzyżowania dla ruchu kołowego odbyło się 1 sierpnia kilka minut po godz. 6.00.
„Brama Portowa” w liczbach:
- 2 km nowych szyn w tym: około 800m rozjazdów, 8 samoczynnie sterowanych zwrotnic,
- 4700 m² powierzchni nowej konstrukcji torowiska, w sumie 2200 m³ betonu,
- ponad 2 km lin podtrzymujących trakcję oraz przewodów trakcyjnych,
- 52 słupy trakcyjne,
- 2 km nowego krawężnika,
- 300 m nowych peronów,
- 3000 m² zielonej masy na wspólnym pasie Bus i tramwajów,
- 5100 m² nawierzchni ułożonej pod jezdnię,
- 2500 m² przełożonego chodnika.
Reasumując:
- przebudowaliśmy 4 perony i dokończyliśmy 2 z poprzedniego zadania,
- zmodernizowaliśmy 7 głównych toków szynowych,
- utworzyliśmy nową relację kierunkową dla tramwajów lewoskręt - od strony Placu Zwycięstwa w al. Niepodległości,
- ułożyliśmy dodatkową matę wygłuszającą hałas niesiony przez ulicę, w obrębie zabytkowej bramy portowej,
- zapewniliśmy dodatkowy pas do skrętu w lewo na wydzielonym cyklu sygnalizacji świetlnej,
- wykonaliśmy nowy buspas dla przystanku autobusowego od strony ul. Księdza Kardynała Wyszyńskiego,
- przekierowaliśmy część środków komunikacji miejskiej na niezależne wspólne pasy dla autobusów i tramwajów, dzięki czemu mogą one teraz bezkolizyjne włączyć się do ruchu.
- Inwestor: Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
- Wykonawca: Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA oraz Przedsiębiorstwo Tor-Kar-SSon Zbigniew Kargul
- Wartość kontraktu: 22,0 mln zł
- Okres realizacji: 2011 r. - 2012 r.
- Kraj: Polska
- Województwo: zachodniopomorskie