Infrastrukturalne

Most Świętokrzyski w Warszawie

Most Świętokrzyski jest pierwszym mostem wantowym w Polsce. Łączy dzielnicę Powiśle lewobrzeżnej Warszawy z dzielnicą Praga Północ położonej na prawym brzegu rzeki. Kamień węgielny został wmurowany 28 września 1998 r. Oficjalne otwarcie miało miejsce 6 października 2000 r. Całkowity koszt budowy wyniósł 160 mln zł. Most razem z wiaduktem ma długość 479 metrów, po dwa pasy ruchu w każdą stronę i dwa pasy dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja wantowa wsparta jest na pylonie o wysokości 90 metrów, do którego zaczepiono 48 lin podtrzymujących jego płytę. Pylon znajduje się na prawym brzegu Wisły, natomiast po lewej stronie wsparty jest na dwóch podporach osadzonych w dnie. Wewnątrz północnej „nogi” pylonu znajduje się winda konserwacyjna. Optycznie most wydaje się lekki (brak klasycznych filarów), aczkolwiek składa się – wraz z wiaduktami dojazdowymi – z siedmiu przęseł.

Most Świętokrzyski jest również pierwszym w historii mostem ze ścieżkami rowerowymi. Panoramę miasta można podziwiać z punktów widokowych. Widok z mostu rozciąga się na Zamek Królewski, kamienice Starego Miasta, nadwiślański deptak, katedrę św. Floriana, Most Poniatowskiego oraz Most Śląsko-Dąbrowski.

Most Świętokrzyski jest częścią Trasy Świętokrzyskiej, która początkowo miała biec od Dworca Zachodniego przez ulicę Prostą i Tamka do ulicy Kijowskiej na Pradze i dalej na Targówek. Początkowe plany nie zostały zrealizowane i most obsługuje ruch lokalny. Jakoże nie pełni roli tranzytowej został odgrodzony od Wisłostrady.

Dziś Most Świętokrzyski jest jednym z najbardziej charakterystycznych punktów stolicy. Często był wykorzystywany w filmach i reklamach telewizyjnych, urastając do symbolu Warszawy. W 2006 r. w tygodniku Newseek ukazał się artykuł zatytułowany Most Marzeń (3/2016) w całości poświęcony Mostowi Świętokrzyskiemu.

Wybrane realizacje