Acciona Mostostal Warszawa jest w Grupie Kapitałowej Acciona.

TBM: montaż tarczy skrawającej zakończony sukcesem

20 czerwca 2023

Na placu budowy drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą trwa montaż maszyny TBM. W tym roku rozpocznie ona drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu. Karpatka – taką nazwę dla maszyny drążącej wybrali w głosowaniu internauci – złożona jest już w 65 procentach.

Przy montażu elementów TBM (ang. Tunnel Boring Machine), wykorzystywane są dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton, które przenoszą elementy. Teraz oba wykorzystano do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej.

e23e23e

To ważny dla nas moment. To też jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący Kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane na temat samej maszyny: średnica – 15,16 metra, masa całkowita – 4 367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton. – mówi Antonio de Barba, Kierownik Budowy Tunelu – Mostostal Warszawa i Acciona posiadają najlepszych inżynierów oraz wszystkie niezbędne środki do skutecznego zrealizowania budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica.

Kolejnym krokiem w składaniu Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych.

Prędkość wiercenia maszyny TBM wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie około czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

ed2323e23

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Produkcja tubingów odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień.

Rozpoczęcie drążenie tunelu planowane jest III kwartale br., a zakończy się w II połowie 2025 r.


Kliknij tutaj, żeby przeczytać więcej o inwestycji

fot. MW