Acciona Mostostal Warszawa jest w Grupie Kapitałowej Acciona.

Konwój z tarczą TBM coraz bliżej celu

24 listopada 2022

W miniony weekend przez Warszawę przejechała kolumna przewożąca urządzenie TBM do drążenia tunelu drogi S19 na Podkarpaciu. Jest to wyjątkowa operacja logistyczna, rekordowa na skalę krajową. Nic dziwnego, że przyciąga uwagę mediów, a także setek ludzi, którzy tłumnie gromadzą się na trasie przejazdu maszyny.

Maszyna rozpoczęła swoją podróż z Hiszpanii już kilka tygodni temu. Z portu w Santander przypłynęła do Szczecina, stamtąd na barce została przetransportowana do Opola. Tam rozpoczął się transport lądowy. Obecnie konwój minął stolicę i porusza opracowaną wcześniej trasą. Droga z Opola do Rzeszowa, którą jedzie transport nie jest najkrótsza, natomiast prowadzi najwyższej klasy drogami i mostami, które są w stanie przenieść takie obciążenie. 

Po dotarciu na miejsce wszystkich elementów rozpocznie się montaż maszyny. Dziennie kolos będzie drążył i obudowywał 9 m tunelu, a jego zadanie to dwa ponad dwukilometrowe tunele trasy S19.

- To z pewnością największy taki transport w Polsce zarówno ze względu na długość trasy lądowej, która wynosi około 800 km jak i gabaryt ładunku. Zestaw przewożący największy element, czyli głowicę, mierzy ponad 70 m i waży około 500 ton. Konwój przewozi łącznie 5 ładunków i porusza się jedynie nocami z prędkością 10 km/h na obiektach mostowych i 20-30 km/h na prostych odcinkach. Bez wątpienia jest to bezprecedensowe przedsięwzięcie w kraju, które wymagało ogromu przygotowań. Odcinek S19 który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, będzie jedną z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce - mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

O tym spektakularnym transporcie informują wszystkie media, w tym główne wydanie Faktów TVN.

Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi materiałami:

Główne wydanie Faktów TVN  z 19 listopada 2022 r. (minuta 14:30)

Główne wydanie Faktów TVN z 20 listopada 2022 r. (minuta 19:15)

TVP 3 Rzeszów 

Tunel na trasie S19

Tunel drogowy o długości blisko 2,3 km składał się będzie z dwóch jednokierunkowych naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy wewnętrznej. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych. Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel wyposażony będzie w wentylację pół-poprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz  Centrum Zarządzania Tunelem. Będzie on spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących i będzie posiadał klasę A (wg ADR).

O projekcie

Realizacja inwestycji jest nie lada wyzwaniem inżynieryjnym. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Za realizację kontraktu odpowiada konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, a inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wartość kontraktu opiewa na kwotę 2 230,17 mln zł brutto.

Kliknij, żeby przeczytać więcej o inwestycji.

Fot. MW