Mostostal Warszawa wysyła pierwsze części mostu do Danii
Mostostal Warszawa produkuje na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego prefabrykowane segmenty, które zostaną wykorzystane przy budowie mostu w Dani w rejonie fiordu Roskilde. W czwartek z portu wyruszył pierwszy transport z ładunkiem liczącym ponad 1300 ton.
Duńska Dyrekcja Dróg buduje w rejonie fiordu Roskilde nowy most, po którym przebiegnie dwupasmowa droga długości 1,4 km. Przeprawa będzie częścią obwodnicy miasta Frederikssund o długości 9,5 km. W ramach przedsięwzięcia określanego mianem Roskilde Fjord Link Mostostal Warszawa podpisał kontrakt na dostawę prefabrykowanych segmentów, które utworzą konstrukcję nośną mostu wysokowodnego. Produkcja elementów odbywa się na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (SPP) na podstawie umowy, którą spółka podpisała w lipcu 2017.
Ładunek wysokiej wagi
Pierwsze segmenty duńskiego mostu opuszczą nabrzeże Stoczni Szczecińskiej na holenderskim statku Noorderlicht. Łącznie 12 prefabrykowanych elementów wyruszy drogą morską do portu w Danii. Pojedynczy segment waży około 115 ton, a most będzie się składał z 492 żelbetowych elementów o wymiarach 1,86-2,86 m długości, 20 m szerokości i około 4 m wysokości. Według założeń przewóz ma się odbywać w cotygodniowych odstępach. Waga całkowitego ładunku na statku wynosi ponad 1300 ton.
– Statek do załadunku elementów mostu zacumował przy nabrzeżu Wulkan w godzinach popołudniowych w niedzielę. W poniedziałek rozpoczęto prace przygotowawcze, polegające na uzbrojeniu statku w specjalnie zaprojektowane elementy mocujące. Mamy do czynienia z ponadgabarytowym ładunkiem, o dużym ciężarze, który wymaga dużego zaangażowania pod względem logistycznym. Załadunek segmentów mostu trwał prawie dwa dni. Statek opuścił nabrzeże Wulkan w czwartek w godzinach porannych – mówi Aleksandra Jadach, Kierownik Kontraktu w Mostostal Warszawa.
Miasteczko prefabrykacji
Na potrzeby prefabrykacji segmentów na placu przy Nabrzeżu Drzetowskim utworzono cztery stanowiska produkcyjne. Przy produkcji elementów prefabrykowanych wykorzystywane są specjalistyczne stalowe, obsługiwane hydraulicznie, systemowe szalunki oraz nowoczesna technologia, której zadaniem jest możliwość prefabrykacji jednego elementu mostu dziennie z jednej linii produkcyjnej. Z placu prefabrykacji elementy transportowane są na plac składowy znajdujący się przy pochylni Wulkan przy użyciu straddle carriera (suwnicy samobieżnej) oraz transportu niskopodwoziowego do przewozu ponadgabarytowych elementów. Załadunek na statek przebiega przy użyciu suwnicy bramowej o udźwigu 450 ton. Gotowe elementy konstrukcji dostarczone zostaną do Danii kablami z wykorzystaniem kratownicowej mobilnej konstrukcji wsporczej.
Kontrakt na produkcję prefabrykowanych części na potrzeby budowy mostu przecinającego fiord Roskilde Mostostal Warszawa wykonuje na zlecenie międzynarodowego konsorcjum, którego liderem jest Acciona Infraestructuras. Wartość zadania, którego wykonawcą jest Oddział Zachodni Mostostalu Warszawa opiewa na kwotę blisko 11,9 mln euro.
Projekt główny: Roskilde Fjord Link
Inwestor projektu głównego: Duńska Dyrekcja Dróg
Zamawiający: Acciona Infraestructuras SA, RBAI JV I/S, Rizzani de Eccher S. p. A, NV Besix SA
Wartość kontraktu: ok. 11,9 mln euro
Data podpisania kontraktu: czerwiec 2017
Termin realizacji: listopad 2018