Elementy mostu nad fiordem Roskilde powstaną w Szczecinie
Prefabrykowane żelbetowe segmenty, które Mostostal Warszawa dostarczy Duńczykom do budowy mostu wysokowodnego, powstaną na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Pierwsze elementy konstrukcji będą gotowe za dwa miesiące. Produkcja obejmie 492 segmenty o wadze ponad 50 000 ton!
W czerwcu Mostostal Warszawa podpisał kontrakt na prefabrykację i dostawę żelbetowych segmentów, które mają zostać wykorzystane przy projekcie drogowym Duńskiej Dyrekcji Dróg – Roskilde Fjord Link. Przeprawa będzie stanowiła część powstającej właśnie południowej obwodnicy miasta Frederikssund w północnej części wyspy Zelandia.Wartość zlecenia wynosi ponad 50 milionów złotych. Już wiadomo, gdzie nastąpi prefabrykacja elementów mostu. Mostostal Warszawa nawiązał współpracę ze Szczecińskim Parkiem Przemysłowym. Na placu przy Nabrzeżu Drzetowskim, zostaną zorganizowane cztery stanowiska produkcyjne. Właśnie trwają prace przygotowawcze. Przy przedsięwzięciu będzie pracować około 80 pracowników. Mostostal Warszawa planuje również wyszkolić na potrzeby realizacji uczniów Technikum Budowlanego w Szczecinie.
– W Parku powstaną żelbetowe elementy mostu długiego na 1,4 km, które zostaną przetransportowane później drogą morską do Danii i tam scalone. Na nabrzeżach stoczniowych powstaną segmenty długie na 3 metry, szerokie na 20 m i wysokie na 4 m, a także krótsze segmenty podporowe. Z tych elementów powstanie kompletna konstrukcja przęseł mostu – powiedział Zbigniew Przybyłowicz, Dyrektor Handlowy Oddziału Zachodniego, Przemysłu i Ochrony Środowiska Mostostal Warszawa.
Most nad fiordem Roskilde będzie miał 1360 m długości i 19,7 m szerokości. Przebiegnie po nim dwupasmowa droga ekspresowa. Przeprawa będzie również niemal trzykrotnie dłuższa od szczecińskiego Mostu Pionierów przez rzekę Regalicę. Konstrukcję nośną mostu utworzą 492 segmenty o wadze rzędu 115 ton każdy. Przewiduje się, że elementy mostowe powstaną przy wykorzystaniu stalowych szalunków hydraulicznych. Zastosowana zostanie nowoczesna metoda budowy polegająca na składaniu gotowych elementów konstrukcji i ich sprężaniu kablami, z wykorzystaniem kratownicowej mobilnej konstrukcji wsporczej, co umożliwi szybki montaż. Gotowe segmenty będą transportowane m. in. za pomocą specjalistycznego pojazdu, tzw. carriera, na place przy pochylni Wulkan, a następnie przy pomocy suwnicy bramowej o udźwigu 450 t będą ładowane na pontony i dalej transportowane drogą morską do Danii.
W dniu 13 lipca br. na terenie SPP odbyła się konferencja prasowa, podczas której Zbigniew Przybyłowicz (Dyrektor Handlowy Oddziału Zachodniego, Przemysłu i Ochrony i Środowiska), Andrzej Strzeboński (prezes SPP) oraz Marek Bączkowski (wiceprezes SPP) przedstawili szczegóły przedsięwzięcia realizowanego na terenie byłej stoczni.