Zakończyliśmy budowę obwodnicy Opatowa
Zakończyła się realizacja obwodnicy Opatowa w ciągu dróg S74 i DK9. Inwestycję w systemie „Projektuj i buduj” zrealizowało konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. i naszego partnera strategicznego, firmy ACCIONA.
– Zakończenie budowy obwodnicy Opatowa to kolejny dowód na skuteczność współpracy Mostostalu Warszawa S.A. z administracją publiczną oraz samorządami. Dzięki pracy naszych zespołów, z zespołem Dyrektora Kontraktu Krzysztofa Żmijana na czele, możemy świętować udane zakończenie kolejnego ważnego projektu – podkreśla Jorge Calabuig Ferre, Prezes Mostostal Warszawa S.A.
Kluczowa inwestycja dla regionu
Obwodnica Opatowa o długości 11,5 km wyprowadza ruch tranzytowy z centrum miasta, skraca czas przejazdu na trasach Kielce–Lublin i Radom–Rzeszów oraz znacząco poprawia bezpieczeństwo na drogach krajowych nr 9 i 74. Jest strategicznym elementem powstającej drogi ekspresowej S74, która połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Nowy układ drogowy
W ramach inwestycji powstały:
- 5,1 km dwujezdniowej DK9 klasy GP,
- ok. 6,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S74,
- 3 km jednojezdniowego łącznika północnego do DK74,
- dwa węzły drogowe: Opatów i Opatów I,
- 20 obiektów inżynierskich, w tym cztery estakady łączące funkcje mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. Największa estakada w ciągu DK9 ma blisko 300 m długości i 17 m wysokości podpór.

Nowa trasa umożliwia całkowite ominięcie Opatowa, odciąża centrum miasta od intensywnego ruchu ciężkiego i eliminuje dotychczasowe zatory. W 2025 r. Mostostal Warszawa S.A. zakończył również budowę 3-kilometrowego łącznika północnego do DK74, który uzupełnia układ drogowy obwodnicy.
Projekt kosztował 396,6 mln zł i był częściowo finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

fot. Mostostal Warszawa S.A.