Acciona Mostostal Warszawa jest w Grupie Kapitałowej Acciona.

Zakończenie budowy stacji metra A21 i A22

19 sierpnia 2008

Zakończyliśmy budowę kolejnych stacji metra: Stare Bielany i Wawrzyszew wraz z tunelami szlakowymi. Podpisanie przez inwestora protokołu końcowego odbioru odbyło się 18 sierpnia. Nasza spółka odpowiedzialna była za realizację najdłuższej sekcji bielańskiego odcinka metra o długości nieco ponad 1,5 kilometra.

Metro Warszawskie powierzyło konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciony Infrastruktura wykonanie bielańskiego odcinka podziemnej kolei 31 maja 2006 roku. Prace budowlane rozpoczęły się w październiku i potrwały do połowy lipca tego roku. Wartość kontraktu wyniosła około 285 mln złotych.

Lokalizacja obiektów na terenie Gminy Bielany, a dokładnie w obrębie ulicy Kasprowicza, gdzie zagęszczenie infrastruktury miejskiej oraz liczba zabudowań jest znacznie mniejsza niż w ścisłym centrum pozwoliła na ich realizację metodą odkrywkową w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych.

W przypadku budowy przystanku Stare Bielany (A21) użyto technologii stropowej w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych, miejscami ze stalowymi rozporami. Natomiast Wawrzyszew (A22) wykonano metodą odkrywkową w rozporach stalowych. Podczas realizacji tunelu szlakowego B21 zastosowano strop odwrócony w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych a B22 budowano w wykopie otwartym. Zarówno stacje, jak i tunele posadowione są na głębokości 11 metrów pod poziomem terenu.

Elementami, jakie wyróżniają stacje od pozostałych przystanków metra to w przypadku Starych Bielan drewniane rzeźby zdobiące ściany peronów, z kolei Wawrzyszew charakteryzuje stalowo – szklana konstrukcja dachu oraz ścian pawilonu, którą przysłonią rośliny pnące się po metalowych linkach zainstalowanych na budynku. Projekt architektoniczny stacji A21 wykonało Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o., natomiast przystanku A22 pracownia AMC – Andrzej M.Chołdzyński Sp. z o.o.

Dane techniczne:

Stare Bilany (A21)
1. kubatura – 36 215,6 m³
2. powierzchnia użytkowa – 5019,92 m²
3. długość stacji – 180,7 m
4. szerokość stacji – 24 m
5. liczba naw – 3

Wawrzyszew (A22)
1. kubatura – 36 556,6 m³
2. powierzchnia użytkowa – 5471 m²
3. długość stacji – 172 m
4. szerokość stacji – 27 m
5. liczba naw – 3, w części 4

Tunel B21
1. długość – 555 m
2. kubatura – 31 546,2 m³
Tunel B22
3. długość – 665 m
4. kubatura – 39 431,2 m³