Przebudowa dworca Gdynia Główna
PKP SA oraz generalny wykonawca Mostostal Warszawa SA przygotowują się do rozpoczęcia modernizacji dworca Gdynia Główna.
Budynek zostanie zamknięty na przełomie sierpnia i września. Sąsiadująca z nim stacja SKM w trakcie remontu będzie pełniła rolę dworca tymczasowego. Pojawi się tam nowa poczekalnia i dodatkowe kasy. Prace na dworcu zaczną się od holu głównego i wejścia na jego poziom -1.
Sierpień 2010 – przygotowania do rozpoczęcia prac
Mostostal Warszawa wyremontuje pomieszczenia w północno – wschodnim skrzydle budynku Dworca Głównego (skrzydło od strony Poczty), w którym znajdą się jego pomieszczenia biurowo – socjalne. W sierpniu ogrodzony również zostanie plac budowy. Z kolei PKP przeniesie kasy biletowe z holu Dworca Głównego do stacji Szybkiej Kolei Miejskiej, sąsiadującej z dworcem, która na czas zamknięcia remon-towanego obiektu przejmie jego funkcje. W sumie na dworcu SKM powstanie sześć nowych punktów sprzedaży biletów i nowa poczekalnia.
Wrzesień 2010 – rozpoczęcie remontu dworca
PKP przekaże Mostostalowi w całości plac budowy wraz z placem przed kolumnadą, z którego do końca sierpnia mają wyprowadzić się najemcy. Firma rozpocznie prace od modernizacji budynku głównego dworca w tym od holu. Równolegle prowadzona będzie przebudowa dworcowych piwnic (poziom -1), w których docelowo zaplanowano: pomieszczenia techniczne (wymienione zostaną instalacje elektryczne, ciepłownicze, wodno - kanalizacyjne), bagażownię, toalety, oraz powierzchnię pod wynajem np. na: butiki oraz lokale gastronomiczne. Prace prowadzone pod stropem polegać będą, między innymi, na wzmocnieniu i pogłębieniu fundamentów, by uzyskać wyrównanie poziomów i wykonaniu izolacji przeciwwodnych. Natomiast w holu głównym dworca zdemontowane zostaną elementy drewniane: drzwi, zegar oraz oświetlenie, które poddane zostaną renowacji. Następnie Mostostal przystąpi do prac konserwatorskich, polegających na odrestaurowaniu znajdujących się na ścianach mozajek, malowideł na suficie oraz podłogi.
W częściach biurowych budynek zostanie poddany gruntownej modernizacji z wymianą okien, drzwi, podłóg i instalacji. W przyszłym roku, po wymianie okien elewacja zewnętrzna zostanie poddana renowacji, w wyniku czego uzyska swój pierwotny wygląd.
Utrudnienia związane z remontem
Na czas modernizacji dworca będzie on zamknięty dla jego użytkowników. Ruch pasażerów i mieszkańców będzie się odbywał przez dworzec i peron SKM oraz tunel łączący perony z ul. Morską. Od strony Placu Konstytucji osoby korzystające z komunikacji miejskiej będą musiały kierować się idąc wzdłuż ulicy Dworcowej do stacji SKM, gdzie będą mogły nabyć bilety, następnie peronem SKM i tunelem łączącym dworzec z ul. Morską będą mogły dostać się na perony dalekobieżne. Dla osób chcących przejść między ul. Morską a ul. Dworcową zalecane jest przejście chodnikiem pod wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Podjazd (łączącej się z ul. 10 Lutego) z ominięciem tunelu dworcowego i peronu SKM.