Acciona Mostostal Warszawa jest w Grupie Kapitałowej Acciona.

Kolejne zastosowanie kompozytów w obiekcie mostowym

29 czerwca 2020

Opracowane przez Dział Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa lekkie panele pomostowe z kompozytu FPR, znacznie skracająca proces budowy i zapewniająca maksymalną ochronę przed korozją.

Kładka, która powstała w Ozorkowie, łączy brzegi rzeki Bzury. Jest zlokalizowana w centralnej części parku miejskiego i już z daleka zauważalna jest ze względu na charakterystyczną bryłę i biały kolor.

Jest to drugi, po kładce w Nowym Sączu, zrealizowany przez nas kontrakt będący wdrożeniem opracowanej technologii w inwestycji komercyjnej – mówi Juliusz Żach, Kierownik Działu Badań i Rozwoju w Mostostalu Warszawa.

Panele wyprodukowane zostały pod nadzorem specjalistów Działu Badań i Rozwoju, w oparciu o know-how Mostostalu Warszawa, wypracowany przy wcześniejszych realizacjach mostów z kompozytów FRP. Zdobyte przy budowie kładki w Ozorkowie praktyczne doświadczenie, służy aktualnie przygotowaniu kolejnych innowacyjnych projektów. Kliknij, żeby przeczytać więcej o prowadzonych przez Mostostal Warszawa działaniach badawczo-rozwojowych.

Poza oryginalnymi cechami estetycznymi w kładce zastosowane zostały także unikalne rozwiązania techniczne i materiałowe. Na stalowej konstrukcji zamontowano płyty pomostowe wykonane z kompozytu FRP – laminatu włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Na uwagę zasługuje także zastosowana na płytach pomostowych nawierzchnia wykonana z żywicy poliasparginowej z luminoforem. Jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu aplikacja na świecie. Nawierzchnia posiada właściwości fotoluminescencyjne – w ciemnościach emituje delikatne zielone światło. Podnosi to bezpieczeństwo użytkowania obiektu nocą i stanowi dodatkową atrakcję – mówi Lech Własak z Działu Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa.

Podobnie jak przy poprzednich realizacjach, budowa wspierana była przez Obszar Infrastruktury Mostostalu Warszawa – pieczę nad realizowanymi robotami specjalistycznymi sprawował Marcin Braś, Kierownik Robót.

Dane techniczne kładki:

Długość przęsła: 17,46 m

Rozpiętość teoretyczna: 16,94 m

Szerokość przęsła: 3,12 m

Szerokość użytkowa: 2,50 m

Wysokość konstrukcyjna: 1,47 m

Obciążenie użytkowe: 5 kN/m2

Masa: 10 t

Opracowane przez Dział Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa lekkie panele pomostowe z kompozytu FPR, znacznie skracają proces budowy i zapewniają maksymalną ochronę przed korozją.

Kładka, która powstała w Ozorkowie, łączy brzegi rzeki Bzury. Jest zlokalizowana w centralnej części parku miejskiego i już z daleka zauważalna jest ze względu na charakterystyczną bryłę i biały kolor.

Jest to drugi, po kładce w Nowym Sączu, zrealizowany przez nas kontrakt będący wdrożeniem opracowanej technologii w inwestycji komercyjnej – mówi Juliusz Żach, Kierownik Działu Badań i Rozwoju w Mostostalu Warszawa.

Panele wyprodukowane zostały pod nadzorem specjalistów Działu Badań i Rozwoju, w oparciu o know-how Mostostalu Warszawa, wypracowany przy wcześniejszych realizacjach mostów z kompozytów FRP. Zdobyte przy budowie kładki w Ozorkowie praktyczne doświadczenie, służy aktualnie przygotowaniu kolejnych innowacyjnych projektów. Kliknij, żeby przeczytać więcej o prowadzonych przez Mostostal Warszawa działaniach badawczo-rozwojowych.

Poza oryginalnymi cechami estetycznymi w kładce zastosowane zostały także unikalne rozwiązania techniczne i materiałowe. Na stalowej konstrukcji zamontowano płyty pomostowe wykonane z kompozytu FRP – laminatu włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Na uwagę zasługuje także zastosowana na płytach pomostowych nawierzchnia wykonana z żywicy poliasparginowej z luminoforem. Jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu aplikacja na świecie. Nawierzchnia posiada właściwości fotoluminescencyjne – w ciemnościach emituje delikatne zielone światło. Podnosi to bezpieczeństwo użytkowania obiektu nocą i stanowi dodatkową atrakcję – mówi Lech Własak z Działu Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa.

Podobnie jak przy poprzednich realizacjach, budowa wspierana była przez Obszar Infrastruktury Mostostalu Warszawa – pieczę nad realizowanymi robotami specjalistycznymi sprawował Marcin Braś, Kierownik Robót.

Dane techniczne kładki:

Długość przęsła: 17,46 m

Rozpiętość teoretyczna: 16,94 m

Szerokość przęsła: 3,12 m

Szerokość użytkowa: 2,50 m

Wysokość konstrukcyjna: 1,47 m

Obciążenie użytkowe: 5 kN/m2

Masa: 10 t