Kamień milowy na budowie odcinka S19: zakończyliśmy produkcję elementów obudowy tunelu
Na budowie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica osiągnęliśmy ważny etap. Zakończyliśmy produkcję wszystkich prefabrykowanych segmentów, które posłużą do budowy ponad 2-kilometrowego tunelu pod wzgórzem Grochowiczna.
- To duży sukces i ważny krok na drodze do realizacji tunelu. Udało się go osiągnąć dzięki ogromnemu zaangażowaniu całego Zespołu oraz sprawnej współpracy wszystkich uczestników projektu - podkreśla Artur Salachna, Dyrektor Kontraktu S19 Rzeszów Południe-Babica.
Od marca 2023 r. w naszej hali produkcyjnej w Lutoryżu powstało w sumie około 22 700 segmentów. Każdy pierścień tunelu składa się z 10 elementów. Pierścienie lekkie (L) ważą 132 tony, pojedynczy segment – 14 ton (klucz 7 ton), a pierścień ciężki (C) 152 tony, pojedynczy segment 16 ton (klucz 8). Do ich wykonania wykorzystaliśmy wysokiej klasy beton C50/60L i C60/75C, z zastosowanie nowoczesnych komór naparzania, co pozwoliło skrócić czas produkcji i jednocześnie zapewnić odpowiednią wytrzymałość oraz jakość.
W codziennym procesie zużywaliśmy średnio 300 m³ betonu, dostarczanego ze specjalnie zorganizowanego węzła betoniarskiego, bezpośrednio połączonego z karuzelą, czyli profesjonalną linią produkcyjną. W realizację tego zadania zaangażowanych było kilkadziesiąt osób – od operatorów linii po zespoły przygotowujące kosze zbrojeniowe.
Jak powstaje tunel?
Wyprodukowane przez nas segmenty nie będą leżeć w magazynie – sukcesywnie montuje je maszyna TBM, która jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę. Docelowo konstrukcja będzie składać się z dwóch naw z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, pasem awaryjnym, 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym.
Obecnie trwa końcowy proces drążenia pierwszej nawy tunelu.
Tunel to część większego, 10-kilometrowego odcinka S19. W ramach tego zadania budujemy:
- 6 estakad i 2 wiadukty,
- przejazd nad linią kolejową,
- 3 przejścia dla zwierząt,
- Centrum Zarządzania Tunelem – pierwsze tego typu w regionie,
- 2 Miejsca Obsługi Podróżnych z lądowiskami dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Via Carpatia - droga o międzynarodowym znaczeniu
Droga ekspresowa S19, której częścią jest realizowany przez nas tunel, stanowi fragment korytarza transportowego Via Carpatia. To strategiczny szlak, który połączy Litwę z Grecją, biegnąc przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. W naszym kraju będzie liczyć około 700 km i przebiegać przez pięć województw.
Dzięki naszej pracy odcinek w Podkarpaciu stanie się kluczową arterią komunikacyjną regionu, spinając północ z południem i otwierając nowe możliwości rozwoju gospodarczego w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej.
Inwestycję o wartości ponad 2 mld zł wykonujemy w konsorcjum z naszym partnerem strategicznym Accioną Construcción.
fot. MW