Prefabrykowane kładki z betonu zbrojonego kompozytem FRP
Nowatorskie rozwiązanie zapewniające całkowitą odporność na korozję

Zalety techniczne –
korzyści dla zarządcy dróg:
• Przęsło mostowe o wydłużonym projektowanym czasie użytkowania co najmniej 50 lat bez potrzeby dużych napraw
• Niższe koszty utrzymania – nigdy nie wystąpi potrzeba napraw ubytków betonu spowodowanych korozją zbrojenia, ani odnawiania zabezpieczeń antykorozyjnych elementów stalowych
• Wysoka jakość wykonania i estetyka elementu betonowego oraz wyposażenia gwarantująca satysfakcję i niezakłócone korzystanie z obiektu przez wiele lat

Zalety technologiczne –
korzyści dla wykonawcy:
• Szybka realizacja prac budowlanych – dostarczane na budowę lekkie przęsło jest gotowe do wbudowania, posiada nawierzchnię, powłoki ochronne betonu oraz mocowania balustrad. Montaż przęsła oraz przykręcenie balustrad odbywa się w ciągu kilku godzin
• Niższe koszty prowadzenia budowy – mała pracochłonność, brak konieczności zatrudniania specjalistów; minimalny zakres prac przygotowawczych bez wykonywania konstrukcji pomocniczych i szalunków
• Ograniczone koszty transportu, składowania materiałów i sprzętu
• Pełna dokumentacja jakościowa – brak ryzyka wystąpienia błędów ludzkich pracowników budowy i niższe koszty nadzoru pracowników w terenie
• Realizacja prac niezależna od warunków pogodowych

Zalety technologiczne –
korzyści dla projektanta:
• Uproszczone projektowanie – dobór prefabrykatu przęsła zmniejsza pracochłonność i skraca czas projektowania
• Wsparcie w przygotowaniu innowacyjnego projektu czerpiącego z zalet materiału kompozytowego. Możliwość konsultacji z ekspertami
Oferowane przez nas prefabrykaty mostowe mają:
rozpiętość od 6 do 15 m
szerokość użytkową od 2,5 do 3,5 m.
Trwałość konstrukcji

Zastosowaliśmy zbrojenie kompozytowe oraz wysokiej klasy beton mostowy C60/75.
Najważniejsze parametry stosowanego betonu to:
- mrozoodporność F200
- wodoszczelność W10
- klasy ekspozycji XC4, XF3
- nasiąkliwość poniżej 5%
Brak korodującej stali w połączeniu z wysoką jakością prefabrykatu gwarantuje dużo wyższą trwałość obiektu oraz ogranicza do minimum zakres prac utrzymaniowych.
Szybkość i jakość prefabrykacji
Walory estetyczne

Prosta, tradycyjna forma przęsła stanowi podstawę do doboru dowolnych elementów wyposażenia. Zamawiający zależnie od potrzeb wybiera z palety RAL kolor balustrad, możliwe jest również barwienie nawierzchni w masie.
Powierzchnię betonu na bokach oraz spodzie przęsła cechuje wysoka precyzja wykonania, a jej powłoka hydrofobowa zapewnia długotrwałe utrzymanie czystości.

Cienkowarstwowa nawierzchnia poliasparginowa
Cienkowarstwowa nawierzchnia na bazie modyfikowanego polimocznika, charakteryzuje się dużo lepszymi parametrami mechanicznymi niż typowo mostowe nawierzchnie poliuretanowo epoksydowe. Jest ona również całkowicie odporna na promieniowanie UV. Nawierzchnia poliasparginowa z kruszywem kwarcowym zapewnia najwyższą trwałość - takie rozwiązania od wielu lat z powodzeniem stosowane są do budowy najbardziej obciążonych posadzek przemysłowych. Powierzchnia betonu przed ułożeniem nawierzchni jest śrutowana co zapewnia wysoką sczepność. Proces wykonywany jest w kontrolowanych warunkach w zakładzie prefabrykacyjnym. Odpowiednia szorstkość nawierzchni doskonale sprawdza się w przypadku ruchu kołowego, zapewniając bezpieczeństwo manewrów i hamowania, również gdy nawierzchnia jest mokra.
Łożyska elastomerowe
Ze względu na umiarkowane rozpiętości przęseł stosowane jest łożyskowanie w układzie pływającym. Proste i skuteczne przekładki elastomerowe umożliwiają wymagany przesuw przęsła w obu kierunkach. Takie rozwiązanie nie wymaga stosowania skomplikowanego i kłopotliwego w eksploatacji urządzenia dylatacyjnego. Krawędzie przęsła zabezpieczone są przykryciem dylatacyjnym ze stali nierdzewnej.
Odwodnienie
Realizowane jest poprzez system spadków podłużnych i poprzecznych. Brak wpustów w płycie upraszcza konstrukcję obiektu i eliminuje miejsca wymagające czyszczenia oraz czynności konserwacyjnych.
Poznaj historię naszego projektu

- Juliusz Żach
Kierownik Działu Badań i Rozwoju - T: +48 795 522 145
E: j.zach|mostostal.waw.pl| |j.zach|mostostal.waw.pl