Acciona Mostostal Warszawa jest w Grupie Kapitałowej Acciona.

Historia

Z dumą sięgamy do naszych korzeni

1945
1945
Most im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Warszawie

1945 ROK – PIERWSZA REALIZACJA FIRMY MOST IM. KSIĘCIA JÓZEFA PONIATOWSKIEGO

Akt założycielski Przedsiębiorstwa Budowy Mostów i Konstrukcji Stalowych Mostostal - bo tak brzmiała pierwotna nazwa firmy, spisano 28 maja 1945 roku – czyli w niespełna trzy tygodnie po zakończeniu drugiej wojny światowej. Początkowo na miejsce siedziby wybrano Kraków (Warszawa była w tym czasie doszczętnie zrujnowana), jednak Mostostal od zarania związany był ze stolicą. Pierwszym zadaniem, jakie zlecono świeżo powstałej firmie, była odbudowa najważniejszej z warszawskich przepraw – mostu im. Księcia Józefa Poniatowskiego. Roboty ruszyły na przełomie lipca i sierpnia 1945 roku, a most oddano do użytku zaledwie 12 miesięcy później – 22 lipca 1946 roku. W kolejnych latach Mostostal wybudował setki przepraw przez większość głównych rzek w Polsce, w tym większość mostów warszawskich. W 1951 roku siedzibę centrali przeniesiono na stałe do Warszawy, a obszar działalności poszerzono o budownictwo przemysłowe, budownictwo energetyczne oraz wszelkiego rodzaju wielkogabarytowe i specjalistyczne konstrukcje stalowe. Nie sposób wymienić całej listy inwestycji, wystarczy powiedzieć, że pracownicy Mostostalu byli obecni na wszystkich najważniejszych placach budowy w kraju, jak również licznych kontraktach zagranicznych.

Okres realizacji: 28 maja 1945 – 22 lipca 1946.

1949
1949
Most Śląsko-Dąbrowski w Warszawie

1949 – MOST ŚLĄSKO-DĄBROWSKI

Nazwa mostu była wyrazem uznania dla udziału górników i hutników Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w odbudowie zniszczonej Warszawy. Projektantem przeprawy był Jerzy Koziełek. Most stanowi integralny fragment Trasy W-Z, która 22 lipca 1949 połączyła Pragę ze Śródmieściem i Wolą

Okres realizacji: 1947 – 1949 r.

1959
1959
Budowa Mostu Gdańskiego w Warszawie

1959 – MOST GDAŃSKI

Most został wzniesiony według projektu Janusza Ratyńskiego. Był elementem Trasy Mostowej im. Stefana Starzyńskiego. Został wniesiony na filarach wysadzonego 13 września 1944 przez Niemców pierwszego, wybudowanego w latach 1873–1875 jako most kolejowo-drogowy, a następnie wyłącznie drogowy, mostu pod Cytadelą.Powtórzono także przyjęte wówczas rozwiązanie mostu dwupoziomowego.

Okres realizacji: 1957 – 1959 r.

1965
1965
Teatr Wielki w Warszawie

1965 – TEATR WIELKI

W miejscu, gdzie dziś stoi Teatr Wielki, kiedyś stał kompleks handlowo-usługowy i hotel dla kupców – Marywil. W latach 30. XIX wieku Marywil został zburzony i na jego miejscu został wybudowany w latach 1825–1833 Teatr według projektu Antonio Corazziego. We wrześniu 1939 roku budynek został zbombardowany i w dużej mierze spłonął. Po II wojnie światowej Teatr został odbudowany w stylu historyzującego socrealizmu i znacznie powiększony (projekt Bohdana Pniewskiego pod kierunkiem Arnolda Szyfmana) przy udziale środków pieniężnych Społecznego Funduszu Odbudowy Stolicy . W ten sposób powstał rozbudowany i najlepiej zaopatrzony technicznie – jak na tamte czasy – teatr operowy na świecie. 19 listopada 1965 roku nastąpiło uroczyste otwarcie odbudowanego gmachu Teatru Wielkiego. Na początku lat 2000 Mostostal Warszawa montował również kwadrygę Apollina, rzeźbę zdobiącą front Teatru.

Okres realizacji: 1963 – 1965 r.

1966
1966
Rotunda w Warszawie

1966 – BUDYNEK ROTUNDY

Budynek jest częścią Ściany Wschodniej, którą postawił Mostostal Warszawa (Domy Towarowe Centrum i pierwsze warszawskie wysokościowce), wybudowanej w latach 1960–1969. Budynek zaprojektował Jerzy Jakubowicz. 15 lutego 1979 r. Rotunda została zniszczona w ok. 70% w wyniku wybuchu gazu, w którym zginęło 49 osób a 110 zostało rannych. Odbudowy dokonano w ekspresowym tempie. Już pod koniec października 1979 r. Rotunda została ponownie oddana do użytku. Jedną z głównych zmian w stosunku do pierwowzoru było zastosowanie przyciemnianego szkła w elewacji.

Okres realizacji: 1965 – 1966

1974
1974
Zamek Królewski w Warszawie

1974 – ZAMEK KRÓLEWSKI

We wrześniu 1939 r. Zamek Królewski spłonął po niemieckich bombardowaniach, a 4 października 1939 r. w Berlinie Adolf Hitler wydał rozkaz wysadzenia Zamku Królewskiego w powietrze, jednak ostateczne zniszczenie obiektu nastąpiło w czasie Powstania Warszawskiego, pomiędzy 8 a 13 września 1944 roku. Po zniszczeniach z 1944 zachowały się tylko przyziemia (piwnice), dolna partia Wieży Grodzkiej, elementy Biblioteki Królewskiej i Arkady Kubickiego. Decyzja o odbudowie Zamku zapadła w Sejmie 20 stycznia 1971, następnie powołano Obywatelski Komitet Odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie. Do lipca 1974 roku odbudowano Zamek w stanie surowym (zakładająca przywrócenie wyglądu do stanu sprzed 1939 roku i odtworzenie elementów zlikwidowanych podczas wcześniejszych przebudów).

Okres realizacji: 1971 – 1974 r.

1975
1975
Budynek Sejmu w Warszawie

1975 – BUDYNEK SEJMU

Kompleks budynków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – zespół budynków znajdujący się w Warszawie przy ulicy Wiejskiej 4/6/8, użytkowany przez Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej. Budowa kompleksu rozpoczęła się po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 r. Wszystkie obiekty znajdujące się na terenie kompleksu wraz z terenami zielonymi są zarządzane przez Kancelarię Sejmu. Mostostal Warszawa modernizował Salę Plenarną, przeprowadził demontaż dachu i montaż nowej konstrukcji dachu.

Okres realizacji: 07.1975 – 08.1975 r.

1977
1977
Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie

1977 – CENTRUM ZDROWIA DZIECKA

Instytut – "Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka" – Instytut naukowy i jednostka badawczo-rozwojowa Ministerstwa Zdrowia, prowadzący również działalność szpitalną, będący jednocześnie pomnikiem poświęconym dzieciom – ofiarom II wojny światowej. Uważany za najnowocześniejszy szpital dziecięcy w Polsce. Prowadzi działalność leczniczą, rehabilitacyjną, naukową i szkoleniową. W jego skład wchodzi 17 klinik, 29 samodzielnych poradni, apteka szpitalna oraz zespół specjalistycznych przychodni.

Okres realizacji: 1973-1977

1981
1981
Budowa mostu im. gen. Grota Roweckiego w Warszawie

1981 – MOST GENERAŁA STEFANA GROTA ROWECKIEGO

 Pierwsze projekty mostu powstały w latach 60. XX wieku. Według tych projektów miał być mostem podwieszonym na dwóch pylonach. Projekt został zmieniony ze względu na wysokie koszty realizacji. Pierwotny projekt tego mostu został jednak zrealizowany, tyle że w mniejszej skali. Obecnie to kładka pieszo-jezdna w Pomiechówku k/Goławic przez rzekę Wkrę. Ostateczny projekt został wykonany przez zespół inżynierów biura projektowego „Stolica” pod kierunkiem Witolda Witkowskiego.

Okres realizacji: 1977 – 1981 r.

1983
1983
Metro w Warszawie

METRO W WARSZAWIE

15 kwietnia 1983 r. wbito w ziemię pierwszy pal stalowy na budowie tunelu na Ursynowie. Tę datę uważa się za moment rozpoczęcia budowy metra. Pierwsze stacje oddano do użytku w 1995 roku. Po 25 latach budowy, 25 października 2008, zakończono budowę pierwszej linii warszawskiego metra, oddając w tym dniu do użytku trzy ostatnie stacje (Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny). Zatem w ciągu 25 lat zbudowano 21 stacji oraz stację techniczno-postojową STP Kabaty). Mostostal Warszawa zrealizował kompletny wystrój i wyposażenie wnętrz na stacjach A1 (Kabaty) do A13 (Centrum), stację A22 (Wawrzyszew) oraz stacje A21 (Stare Bielany) i A20 (Słodowiec) wraz z łączącymi je tunelami.

1992
1992
Oczyszczalnie ścieków Czajka w Warszawie

1992 – OCZYSZCZALNIA CZAJKA

Ówcześnie największa oczyszczalnia ścieków w Polsce. Miała przepustowość ok. 400.000 tys. m3 na dobę i obsługiwała całą prawobrzeżną Warszawę.

Okres realizacji: 1985 – 1992 r.

2000
2000
Most Świętokrzyski w Warszawie

2000 – MOST ŚWIĘTOKRZYSKI

Pierwszy most podwieszony w Polsce. Otwarty 6 października 2000 roku, łączący Powiśle z Pragą-Północ w okolicach Portu Praskiego. Most razem z wiaduktem ma długość 479 metrów, po dwa pasy ruchu w każdą stronę i dwa pasy dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja wantowa wsparta jest na 90-metrowym pylonie, na którym zaczepiono 48 lin podtrzymujących jego płytę. Pylon stoi na prawym brzegu Wisły, zaś po lewej stronie most wsparty jest na dwóch podporach osadzonych w dnie. Wewnątrz północnej „nogi” pylonu znajduje się winda konserwacyjna. Optycznie most wydaje się lekki (brak klasycznych filarów), składa się jednak– wraz z wiaduktami dojazdowymi – z siedmiu przęseł.

Okres realizacji: 1998 – 2000 r.

2008
2008
Krakowskie Przedmieście w Warszawie

2008 – KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

21 czerwca 2006 roku na pl. Piłsudskiego w Warszawie odbyło się uroczyste podpisanie umowy z Miastem Stołecznym Warszawa reprezentowanym przez Zarząd Dróg Miejskich na "Modernizację nawierzchni ul. Krakowskie Przedmieście w Warszawie na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do Placu Zamkowego". W uroczystości podpisania umowy wzięli udział m.in. prezydent RP pan Lech Kaczyński. Docelowo jezdnia Krakowskiego Przedmieścia została zwężona do dwóch pasów ruchu, natomiast chodniki zostały poszerzone. Jezdnię pokryto kostką granitową, a chodnik płytkami granitowymi.

Okres realizacji: 2006 – 2008 r.

2014
2014
TAURON ARENA w Krakowie

HALA WIDOWISKOWO-SPORTOWA TAURON ARENA W KRAKOWIE

Hala, która powstała przy al. Pokoju i ulicy Stanisława Lema jest nowoczesnym kompleksem widowiskowo-sporotowym, spełniającym wszystkie międzynarodowe standardy. Warto zaznaczyć, że jest największym tego rodzaju obiektem w Polsce. Pojemność hali, w zależności od typu imprezy, waha się między 11554 a ok. 18 000 miejsc (15 328 dla standardowych imprez typu mecze piłki siatkowej), co plasuje ją na pierwszym miejscu wśród tego typu budowli w Polsce. Do dyspozycji gości dostępnych jest 1341 miejsc parkingowych, 27 skyboxów oraz loża prezydencka.
Budowa obiektu rozpoczęła się w maju 2011 roku, a zakończyła w kwietniu 2014 roku. W zakres przedsięwzięcia, oprócz samej hali głównej, wchodzi także budowa hali treningowej oraz dwupoziomowego garażu podziemnego z wewnętrznymi instalacjami, a także budowa dróg dojazdowych, parkingów powierzchniowych, placów i ciągów pieszych. Hala była m.in. jedną z aren Mistrzostw Świata w Siatkówce 2014, których organizacja przypadła w Polsce.
TAURON ARENA Kraków zdobyła I miejsce w prestiżowym konkursie Budowa Roku 2014 w kategorii Obiekty sportowe.

Okres realizacji: 2011-2014

2020
2020
BUDUJEMY PRZYSZŁOŚĆ. ODPOWIEDZIALNIE

Mostostal Warszawa SA należy do grona największych firm budowlanych w Polsce. Występując w roli generalnego wykonawcy, realizuje inwestycje we wszystkich kluczowych sektorach rynku budowlanego w kraju i poza granicą. 75 lat obecności firmy na polskim rynku zaowocowało realizacją wszelkiego rodzaju obiektów z zakresu budownictwa: ogólnego, przemysłowego, ekologicznego, energetycznego, infrastrukturalnego i drogowego. Przez lata aktywności firma zdobyła szerokie doświadczenie w tworzeniu konstrukcji stalowych i instalacji technologicznych dla przemysłu petrochemicznego i chemicznego. W swoim działaniu Spółka łączy wieloletnią tradycję polskiej myśli inżynierskiej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Mostostal Warszawa jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych niemal od początku istnienia krajowego rynku kapitałowego. Głównym akcjonariuszem spółki jest Acciona Construcción SA, hiszpańska spółka koncernu Acciona, działającego w ponad 40 krajach na świecie w sektorze infrastruktury, energetyki odnawialnej, czystych technologii oraz gospodarki wodnej. Mostostal Warszawa SA jest głównym udziałowcem kilku przedsiębiorstw tworzących Grupę Kapitałową Mostostal Warszawa.